Kişinin yaneşeliığı cemiyet süresince kıymeti olan , yetenek, seçenek ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı yapılabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına reva ) bileğkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakılırsa;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğkonutirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler karınin özdeşdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme karınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa bileğkonuebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğkonumez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birşunca filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğkonuikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, insan karınin hayat boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere reva olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri kadar mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yürütmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir yöntem olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynarca; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, imtihan payanları kadar matlup davranış bileğkonuiklikleridir.
Yorumlar